Haylees utveckling: 5 månader

Publicerat: 2010-06-11 Kl: 22:43:58 | I kategori: Haylee 4-6 månader


Idag fyller min älskling fem månader. Det är helt sinnessjukt tycker jag. Har det verkligen gått fem månader sedan hon kom? För några minuter sedan, för fem månader sedan, började mina krystvärkar. Det gjorde så ont och jag blev livrädd, värkarna som jag hade haft innan var ju ingenting eftersom EDAn hjälpte mig så pass mycket, samt lustgasen. Jag sov till och med en stund under förlossningen, pratade med Ewe i telefonen när värkmätaren visade 100%-iga värktoppar. Men klockan 22:25 så började krystvärkarna. 22:52 var hon ute, så det gick ju ganska fort ändå. Duktig var jag, som fan! :) Det bästa jag har gjort..

I nuläget då hon är 5 månader gammal kan hon detta:
(har säkert glömt tusen grejer, det gör man ju alltid)

♥ Hon har fullständig kontroll över huvudet i magläge

♥ Hon greppar efter allt, då menar jag allt.

♥ Hon kan hålla i sin flaska själv, men det är bara Danne som kan få till det. Inte jag, än.

♥ Hon äter en massa olika puréer, vilket hon älskar.
Stora favoriterna är Mango, och Äpple o Banan från Semper.

♥ Hon använder sin röst som "redskap" hela tiden. Testar den och utforskar vad man kan göra med rösten.

♥ Hon kan rulla från mage till rygg och rygg till mage, duktig tjej!

♥ Om jag håller i henne, och någon "busar" med henne så gömmer hon sig i min famn. Hon liksom burrar ner sig och ler som om hon blev blyg, haha. Det är så jäkla gulligt.

♥ Hon kan sitta själv i ungefär 5-8 sekunder, ibland längre. Om någon busar med henne samtidigt så slänger hon sig bakåt eftersom att hon blir glad, och då ramlar hon ju såklart.

♥ Hon jollrar nyanserat, vilket hon har gjort i många månader - men ändå. Man kan ha långa och roliga konversationer med den lilla damen. Hon svarar, pratar och skäller på en och gillar att lägga sig i när vuxna pratar.

♥ Hon har börjat sträcka upp armarna när hon vill komma upp till en, alltså när hon vill bli buren.

♥ Förövrigt så är hon fortfarande en väldigt nöjd bebis. Hon underhåller gärna sig själv, (jag leker ju givetvis ofta med henne, men t.ex. om jag sminkar mig eller lagar mat osv osv), med leksaker eller utan. Hon hittar alltid på något bus och man kan hitta henne hur som helst om man inte har haft uppsikt över henne. Tvärs över sängen, till exempel :) Alltid med ett leende på läpparna! Mammas vackertass.



Självklart kommer jag inte på något mer, det är så svårt att skriva ner allt på rak arm såhär.. Jag kommer att gå in och redigera detta inlägg när det dyker upp fler saker i huvudet. Samtidigt så lär sig ju bebisar saker varenda dag och det sker ständigt saker i deras utveckling - så det går fort och man hinner inte alltid med, det är så underbart att följa och se henne växa och lära sig saker.

Snart är det dags för 5-månaders vaccinationen och läkarundersökningen på BVC. Närmare bestämt den sista juni.. Nervöst, jag hatar när hon ska vaccineras. Men sedan har hon ju fullt skydd mot det mesta :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0