Arg bebbe

Publicerat: 2011-01-23 Kl: 22:56:07 | I kategori: Haylee 12-18 månader


God kväller snäller.

Idag har jag varit den lataste människan på jorden. Jag sa till Danne igår att om jag bara satt och latade mig hela dagen, skulle han säga "Men sluta var så lat, dammsuga och skura golven istället", då sa han "Ok, men lova att inte bli sur på mig då" haha stackarn. Men jag dammsög på kvällen iaf, och det känns ju bra att man gjort något vettigt idag iaf. Lagat mat har jag ju givetvis gjort också och lekt med lillan hela dagen... 

Men hon har varit såååå sur idag. Hahah, surpuppa! Hon har skrattat när jag verkligen har ansträngt mig och lekt galopp och dansat och sånt, men det kan man ju inte göra en hel dag för då dör man ju av andnöd. Tog med mig henne ut på en promenad och lekte lite i snön, och det var uppskattat iaf :-) 

Annars då? Ja ni.
Haylee växer så det knakar, jag tycker att hon har blivit stor på bara några veckor. Nu drar hon storlek 74 i både byxor och bodys/tröjor. I pyjamaser har jag gärna en storlek större på henne och viker upp ärmarna och benen. På tisdag ska vi till BVC för 1 års vaccinationen och mäta och väga. Ska bli skoj att se hur lång hon är! Hon väger runt 10 kg, kanske är 72 cm lång? Vi får se =)

Hon äter med större och större aptit, och äter det mesta bara man ger det en chans. Jag gav henne lax och potatismos häromdagen och Danne skrek rakt ut nästan, haha. "Fyyyyy fan det där kommer hon aldrig äta!!" för han tyckte det såg vidrigt ut. Men efter att hon fått vänja sig vid smaken så åt hon allt. Hon äter oftast en halv barnmatsburk per portion. Nu när hon blivit 1 år så äter hon alltid med oss vid middagen, alltså samma mat som vi äter. Och hon är jätteduktig på att äta med bestick, hon tittar på oss och stoppar sedan sin gaffel i det hon ska stoppa i munnen. Ibland ramlar det ju såklart av, men ofta får hon i sig en rejäl tugga :) Duktiga tjejen! 

Hon har fått ett himla temperament ibland, när hon inte får som hon vill. Hon kan bli superarg men det går över så fort man distraherar henne. Och oftast accepterar hon att man säger nej och flyttar på henne när hon t.ex. drar ut kontakten till lampan i hallen, som hon aaalltid gör! 

Hon håller ju på att lära sig gå, och för varje dag gör hon små framsteg. Nu ställer hon sig upp helt själv, det har hon inte gjort tidigare. Då har hon först ställt sig upp med stöd och sedan släppt taget och står själv. Men nu om hon står och tappar balansen så ställer hon sig upp själv. Hon är fortfarande lite för feg för att släppa taget och gå själv, hon vill ha något att stödja sig mot. Men hon KAN. Så vi får vänta ut henne, tids nog så går hon ju. Alla barn som står upp kommer tids nog att gå själva, läste jag i min bok igår. Och inte har jag bråttom :) Hon kanske är nöjd med rörligheten som krypandet ger, och då kan det ta lite längre tid innan de vill utforska gåendet. Eller vad det stog. 

Hon har 3 tänder, två där nere som har kommit upp helt och hållet, och en framtand där uppe som har spruckit upp. En till framtand som håller på att komma fram också :) Hon ser så rolig ut med sina små tandsingar.. Man märker även att hon har utvecklat ett helt nytt sätt att tänka på, hon gör såna kopplingar så att man märker att hon är smart liksom. Svårt att förklara. Hon är en solstråle, helt enkelt!

Nu blev det en massa om lillan här... Imorgon ska jag uträtta ett par ärenden, kanske gå in på Kappahl och köpa nya strumpbyxor till Haylee för presentkortet hon fick i födelsedagspresent. Det ska jag nog göra. Har redan köpt 2 pyjamaser. Sedan ska jag tvätta på kvällen. Hoppas på bättre lycka med äckel maskinerna denna gång...

Godnatt!


Bustrollet mitt, kvällsbus med mami i soffan :)


Dutti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0