RS-virus

Publicerat: 2010-03-04 Kl: 00:40:50 | I kategori: Min vardag


Evelina upplyste mig idag på eftermiddagen om att jag måste vara uppmärksam på ifall Haylee blir sjukare, på grund av att tydligen RS-viruset har högre smittorisk detta år än tidigare.. Tacksam för att hon ringde och sa det! Jag vill inte att min lilla tjej ska bli sjuk... Hoppas verkligen att hon slipper detta äckliga virus. Jag har googlat lite nu och hittat en bra sida där det står om viruset, och där står det bl.a. följande: 

Så undviker du att ni blir smittade

  • Tvätta händerna ofta när det är säsong för RS-virus
  • Undvik om möjligt nära kontakt med babyn då du själv är förkyld?
  • Vänta med pussar och kramar tills du är frisk.
  • Var gärna försiktig med att ta med det lilla barnet till platser där det vistas mycket folk, till rökiga miljöer och försök i möjligaste mån att hålla andra små barn borta från barnet.


Ett barn som haft en RS-virusinfektion blir bara immunt under en mycket kort tid. Det finns risk för barnet att drabbas på nytt.

Så smittar RS-virus

Viruset smittar genom fysisk kontakt, det vill säga när man rör vid, pussar och kramar en infekterad person. Det sprids också i luften genom hosta och nysningar. Det är ett mycket smittsamt virus och det kan överleva många timmar på ett klädesplagg, på en använd näsduk eller på en hård yta som till exempel ett bord.


Det står även att de som blir svårast sjuka är spädbarn upp till 6 månaders ålder, för tidigt födda barn och barn med kroniska sjukdomar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0