i taket lyser stjärnorna

Publicerat: 2008-07-15 Kl: 04:05:52 | I kategori: Min vardag


Jag har glömt att berätta en sak som jag är helt exalterad över. Låg och såg på film nu och höll på att somna när jag kom på det och kände att jag var tvungen att skriva. Haha.

En av mina absoluta favoritböcker genom tiderna heter I taket lyser stjärnorna, och är skriven av en författare som heter Johanna Thydell. Boken handlar om Jenna 13 år, vars mamma är svårt sjuk i cancer. Jenna är dödligt kär i en av skolans snyggaste killar, Sakkarias. I smyg, såklart. Jenna är inte populär och är bästa kompis med Susanna, en tjej som pluggar stenhårt och har glasögon och beskrivs i boken som en "plugghäst" typ. I Jennas klass går en tjej som heter Ullis - hon har blondt hår, stora bröst, mycket smink, får vilken kille hon vill. Allt som Jenna inte är, är Ullis. Allt som Jenna inte har, har Ullis - Jenna hatar Ullis. Iallafall i början... Boken tar oväntade vändningar ju längre man kommer, och det är verkligen en bok som man måste sträckläsa. Det går inte att lägga ifrån sig den, hur trött eller upptagen man än är.  Det som i början av berättelsen verkade totalt osannolikt blir sanning och Jenna får en ny bästa kompis, samtidigt som hon möter det svåraste hon förmodligen kommer att träffa på i sitt liv.

Nu ska alltså denna underbara bok bli film !!! Ingen är gladare än jag. Det lovar jag. Jag ska boka biljett till biopremiären långt i förväg. Filmen håller just nu på att spelas in i Trollhättan och Vänersborg. Den klipps i sommar och höst, men datum för premiären är inte spikat än.

Om ni inte har läst boken, gör det.

På baksidan av boken står det:
Jenna Wilson är tretton år och i taket i hennes rum har hon och mamma klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret. Det ingen vet är att under en speciell stjärna har Jenna gömt en dikt.

"Om du dör mamma, då tar jag livet av mig."

Ungdomsroman om det svåraste svåra - en mamma som är döende i cancer, om att vara stark och svag på samma gång, om att ingenting blir riktigt som man trott och om den första kärleken på blodigt allvar som ingen annan kan förstå.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0